Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Santa Muerte " mexikói női arc, cukor koponya jelentése"

2b86b8527acdf75c8c7f3e5516b03771.jpg

 

SANTA MUERTE

És most jöjjön egy olyan szimbólum, amit bár tetoválásban mindenhol és mindenki használ de valjmi kevés fogalmuk van róla, hogy valójában mit is hordanak magukon. Pedig, ezekben a pandémiás időkben, egyre több embernek lenne szűksége rá.

Nuestra Señora de la Santa Muerte

vagy a köznyelvben Santa Muerte (magyarul: Miasszonyunk a Szent Halál) egy népi szent, akit Mexikószerte (és az USA-ban is) sokan tisztelnek. A halál megszemélyesítője, hozzá kapcsolódik a gyógyulás, a védelem, és a biztonságos megérkezés a túlvilágra. Szentségét a Római Katolikus Egyház nem ismeri el.

Mexikóban talán az egyik legellentmondásosabb vallási alak a Szent Halál néven tisztelt női figura, aki az őslakos és a katolikus hitvilág keveredéséből alakult ki. Sokféle néven ismert, mint például az Árnyak Hölgye, a Fehér Leány, a Fekete Kisasszony, vagy a Csontok Hölgye. A leglelkesebb követői főként azok között akadnak, akik nap mint nap kerülnek halálközeli szituációba.

A szekta hívei szerint a katolikus szentekkel ellentétben Santa Muerte világias kívánságokat is teljesít, például hosszú életet, bőséget és egészséget ad a hozzá imádkozóknak. Megvédi az asszonyokat a férjük a félrelépéstől, valamint elnézőbb a világi bűnökkel szemben, sőt akár „rossz személyeket” is eltesz láb alól, de természetesen csak az igazság jegyében. Alakjában keverednek az azték Mictecacihuatl istennőhöz és a keresztény Máriához köthető szimbólumnyelvi elemek. A díszes ruha a mulandó húst, az elővillanó csontok pedig az elkendőzött valóságot szimbolizálják. Az azték kultúrkörben ez a gondolat egy ténylegesen egyik oldalán élő, a másik oldalán csontváz alakban ölt testet.

A katolikus egyház természetesen mereven elzárkózik a kanonizációjától, aktívan küzd a népi szent kultusza ellen, és sátánista kötődésűnek nyilvánította azt. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a szektának nincs igazi szellemi vezetése vagy papjai, főként szájról szájra járó mondák és praktikák alkotják a hitvilágukat. A látszólag vallási nézeteltérés mögött köztudottan a mexikói drogbárók, a prostituált-futtatók, embercsempészek, fegyverkereskedők védelmezője.

A nagykutyák és pitiáner bűnözők mellett a követők között megtalálhatóak természetesen a társadalom perifériáján élők, babonás háziasszonyok, taxisok, kocsmárosok, biztonsági őrök, utcai árusok, nincstelenek is, akiknek a Csontok Hölgye az utolsó reményük.

Az, hogy ki milyen kéréssel fordul hozzá segítségért, az legtöbbször a megjelenítéséből is kiolvasható. Fontos szerepet játszik a ruházata, annak színe, a koponya "arcának" kifejezése, testtartása, a kéztartása és a körülötte megjelenő tárgyak, dolgok, jelenségek elhelyezése. A ruházatának színe változatos: lehet fekete, e színben kötődik az éjszakai, alvilági élethez, drogkartellekhez és a bosszúhoz; vörös, így a szerelmi praktikakert felelős; zöldben a jogi bajokon segít, aranyban bőséget ad, ha szivárvány színben játszik akkor valami csodát várnak tőle és így tovább.

31b845acd662c9887a979ea8485e79d6.jpg

Pl.: menyasszonyi ruhába öltöztetik, hogy találjanak férjet, vagy nyerjen büntetést hűtlen társuk.

Ha a prostituáltak fordulnak hozzá, fekete kendővel, vörös rózsákkal ékesítik. A tetoválásoknál kihívó érzéki pillantásokkal ruházzák fel.

A drogárusok, kábítószer kereskedők a szájából kiáramló füsttel, (drogokra való utalás) dollár bankókkal a kezében, vagy a környezetében, esetleg pisztollyal látható stb...

Ugyan legtöbbször kollektív szimbólumokat használnak, de ezek szabadon kombinálhatóak személyes jellegű utalásokkal is, ezáltal kapva új és egyedi értelmet.

Sajnos, manapság a tetoválásban nem sokat törődnek a spiritualitással és a tetoválás mondanivalójával. Úgy a vendégek, mint a tetoválók részéről sincs meg ez az igény. Megelégszenek a hatásvadászattal és a feléjük áramló csodálattal.

Ezért van az, hogy a strandok, wellnessek húspiacán gyakran belefuthatunk, megmosolyogtató, félreértelmezhető tetoválások szimbolikájával.

Vajon, mit akart üzenni az a kigyúrt fiatal férfi, a karján lévő csontváz arcra festett, fekete kendőben lévő, vörös rózsákkal feldíszített, érzéki pillantásokkal csábító női fejjel, ami lágyan füstöt ereget a száján? Hogy, Ő most egy drogos prostituált ?!

Aztán, van még valami ami a populáris kultúrában tévesen terjedt el.

Mexikóban a halottak napján, sokan vigadnak jelmezbe öltözve. Többen a Szent, csontváz arcát öltve magukra. Ez igen hálás, látványos, dekoratív témát nyújt a művészeknek, fotósoknak grafikusoknak, tetoválóknak. Ez a megjelenítési forma terjedt el a világban. Ebből kifolyólag, az a hamis elképzelés tudatosult az emberek fejében, hogy Santa Muerte (ha egyáltalán tudják, hogy ő kicsoda) egy női arc, amit a mexikói cukor koponyák stílusában festettek ki.

Azok az ábrázolás módok, amiket az utcán vagy az interneten legtöbbször látni, csak a divat és a tájékozatlanság miatt formálódtak olyanná, ahogy most kinéznek és nem túl hitelesek.

SANTA MUERTE, EGY CSONTVÁZ! Női jellegét a hajviselete és a ruhája adja! Vagy ritkább esetben, félig női arcként, félig koponyaként ábrázolják.

santa-muerte-nlaredo2.jpg

1000489478_95fbf7b3bf_b.jpg

maxresdefault.jpg

 

Írtam. Mindenféle más forrásokat felhasználva!